Éppen most olvastam el a hvg.hu oldalon, hogy Lázár János Fideszes képviselő igencsak korlátozná az Alkotmánybíróság jogát. A cikk elolvasása után nem hittem a szememnek, hogy ilyen megtörténhet, hogy egy párt befolyásolja, gátolja, jogokat von el a független Alkotmánybíróságtól. A törvényjavaslat szerint az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik:

  • a már elfogadott, de még ki nem hirdetett törvény, az Országgyűlés ügyrendje és a nemzetközi szerződés egyes rendelkezései alkotmányellenességének előzetes vizsgálata;
  • a jogszabály, valamint az állami irányítás egyéb jogi eszköze nemzetközi szerződésbe ütközésének vizsgálata;
  • az Alkotmányban biztosított jogok megsértése miatt benyújtott alkotmányjogi panasz elbírálása;
  • a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megszüntetése;
  • az állami szervek, továbbá az önkormányzat és más állami szervek, illetve az önkormányzatok között felmerült hatásköri ütközés megszüntetése;
  • az Alkotmány rendelkezéseinek értelmezése;
  • eljárás mindazokban az ügyekben, amelyeket törvény a hatáskörébe utal.

A törvényjavaslat tartalmaz egy olyan rendelkezést is, amely azt mondja ki, hogy az Alkotmánybíróság részéről nincs helye felülvizsgálatnak olyan törvény tartalmáról, amely országos népszavazással sem változtatható meg.

 

Most felteszem a kérdést, hogy a Parlament olyan jogszabályoknál, amelynek megváltoztatására népszavazással nincs lehetőség (költségvetés, költségvetés végrehajtása, központi adónemek, illetékek, stb. 28/C. § (5) bekezdés), alkothat alkotmányellenes törvényt? Mert a rendelkezés alapján igen, az Alkotmánybíróság részéről nincs helye felülvizsgálatnak. Oké, rendben van, van egy alkotmányossági bizottság, de az csak nem egy Alkotmánybíróság.

 

A kétharmad nem erre való...

 

[Update: 2010.10.26. 20:29]:

 

És akkor az új magyar alkotmány paródiája: http://twitpic.com/3131ff